Навіщо потрібне зчеплення
Ви сидите за кермом свого автомобіля. Щоб завести його, правою ногою ви натиснете на педаль гальма до упору, лівою — на педаль зчеплення і повернете ключ у замку запалювання, а щоб рушити з місця — увімкніть першу передачу і почнете плавно відпускати педаль зчеплення, а потім так само плавно відпускати педаль та плавно натискати на педаль газу. До гальма та газу питань немає, навіть тим, хто сів за кермо вперше, зрозумілі процеси, які запускаються натисканням цих педалей. Але чому щоразу, щоб завести чи зупинити машину, а також переключити швидкість, нам необхідно вичавлювати педаль зчеплення? У чому полягає основне завдання зчеплення і чому у конструкції автомобіля без нього не обійтися, ми розповімо вам у цій статті.
Що таке зчеплення
Причина руху автомобіля в його двигуні, точніше, в моменті, що він крутить, який він виробляє. Зчеплення – це механізм трансмісії, який відповідає за передачу цього моменту від двигуна автомобіля до його колес через коробку передач.
Зчеплення вмонтовано у конструкцію машини між коробкою передач та мотором. Воно складається з таких деталей, як:
Принцип роботи
Ведучий диск – маховик – жорстко вмонтований у колінчастий вал двигуна. До маховика, у свою чергу, болтами прикручено кошик зчеплення. Ведомий диск зчеплення притискається до поверхні маховика завдяки діафрагмовій пружині, якій оснащено кошик зчеплення.
Коли машину заведено, двигун провокує обертальні рухи колінчастого валу і, відповідно, маховика. Через підшипник у кошик зчеплення, маховик та ведений диск вставлено первинний вал коробки передач. Обертання не передаються від маховика до первинного валу безпосередньо. Для цього в конструкції зчеплення існує ведений диск, що обертається з валом на одній швидкості і переміщається по ньому вперед-назад.
Положення, в якому шестерні первинного та вторинного валів не входять між собою в зачеплення, називається нейтральним. У такому положенні автомобіль може лише котитися, якщо дорога має нахил, але не їхати. Як передати обертання на вторинний вал, який опосередковано почне рухати колеса? Це можна здійснити за допомогою педалі зчеплення та коробки передач.
За допомогою педалі водій змінює положення диска на валу. Це працює так: коли водій натискає на педаль зчеплення, вижимний підшипник тисне на діафрагму – диски зчеплення розтискаються. Первинний вал у разі зупиняється. Після цього водій переміщає важіль на коробці і включає швидкість. У цей момент зубчасті шестерні первинного валу зачіплюються із зубчастими шестернями вторинного валу. Тепер водій починає плавно відпускати педаль зчеплення, притискаючи диск до маховика. А оскільки первинний вал з’єднаний із веденим диском, він теж починає обертатися. Завдяки зачепленню між зубчастими шестернями валів обертання передається на колеса. У такий спосіб двигун з’єднується з колесами, і автомобіль починає рух. Коли машина на повному ходу, можна повністю відпустити зчеплення. Якщо в такому положенні додати газ, піднімуться оберти двигуна, а разом із ними і швидкість автомобіля.
Однак зчеплення необхідне не тільки для того, щоб машина рушала з місця та розганялася. Без нього не обійтись і при гальмуванні. Щоб зупинитися, потрібно вичавити зчеплення та плавно натиснути на педаль гальма. Після зупинки – вимкнути передачу та відпустити зчеплення. При цьому в роботі зчеплення відбуваються процеси, обернені до тих, які відбувалися на початку руху.
Робоча поверхня у маховика та кошика зчеплення виконана з металу, а у веденого диска зчеплення – зі спеціального фрикційного матеріалу. Саме цей матеріал забезпечує пробуксування диска і дозволяє йому прослизати між маховиком та кошиком зчеплення, коли водій притримує зчеплення на початку руху. Саме завдяки пробуксовування дисків автомобіль плавно рушає з місця.
Коли водій різко кидає зчеплення, кошик моментально стискає ведений диск, і двигун не встигає так швидко завести машину і почати рух. Тому двигун глухне. Таке часто трапляється з водіями-початківцями, які ще не відчули положення педалі зчеплення.
А вона має три основні положення:
верхнє – коли водій на неї не натискає;
нижнє — коли водій повністю вичавлює її, і вона впирається в підлогу;
середнє – робоче – коли водій плавно відпускає педаль, і ведений диск зчеплення стикається з маховиком.
Якщо кинути зчеплення на високих оборотах, машина почне рух з пробуксовкою. А якщо утримувати його в напіввичавленому положенні, коли машина тільки починає рух, і поступово додавати газ, то тертя веденого диска про металеву поверхню маховика буде надто інтенсивним. У такому разі рухи автомобіля супроводжуються неприємним запахом, і тоді кажуть, що зчеплення «горить». Це може призвести до швидкого зношування робочих поверхонь.
Функції зчеплення
З призначення та принципу роботи зчеплення випливають його основні функції:
Види зчеплень
За системою приводу в дію зчеплення можна поділити на:
Оставить комментарий