Одесса, проспект Добровольского, 123
(066) 116-33-11
koks7100@gmail.com
Меню

Навіщо потрібне зчеплення
Ви сидите за кермом свого автомобіля. Щоб завести його, правою ногою ви натиснете на педаль гальма до упору, лівою — на педаль зчеплення і повернете ключ у замку запалювання, а щоб рушити з місця — увімкніть першу передачу і почнете плавно відпускати педаль зчеплення, а потім так само плавно відпускати педаль та плавно натискати на педаль газу. До гальма та газу питань немає, навіть тим, хто сів за кермо вперше, зрозумілі процеси, які запускаються натисканням цих педалей. Але чому щоразу, щоб завести чи зупинити машину, а також переключити швидкість, нам необхідно вичавлювати педаль зчеплення? У чому полягає основне завдання зчеплення і чому у конструкції автомобіля без нього не обійтися, ми розповімо вам у цій статті.

Що таке зчеплення
Причина руху автомобіля в його двигуні, точніше, в моменті, що він крутить, який він виробляє. Зчеплення – це механізм трансмісії, який відповідає за передачу цього моменту від двигуна автомобіля до його колес через коробку передач.
Зчеплення вмонтовано у конструкцію машини між коробкою передач та мотором. Воно складається з таких деталей, як:

  • два провідні диски – маховик та кошик зчеплення;
  • один ведений диск — диск зчеплення зі шпіцями;
  • первинний вал із зубчастою шестернею;
  • вторинний вал із зубчастою шестернею;
  • вижимний підшипник;
  • педаль зчеплення.

Коротка історична довідка
Працюючи над створенням перших автомобілів, інженери виявили необхідність у пристрої, яке передавало б момент, що крутить, від мотора до колес, але з різною амплітудою обертання, щоб автомобіль приходив у рух плавно. Без такого пристрою щоразу за бажання скинути чи збільшити швидкість, потрібно було б повністю глушити двигун. І цей пристрій винайшов німецький інженер Карл Бенц у 1885 році. Зчеплення тоді складалося із двох шківів, з’єднаних шкіряним ременем. Водій розсовував шківи важелем, що дозволяло розмикати та стуляти зчеплення.
Наступним етапом удосконалення пристрою був винахід конусного зчеплення німецькими інженерами Готлібом Даймлером та Вільгельмом Майбахом у 1889 році. У конструкції конусного зчеплення шкіряний ремінь замінила пружина.
На зміну такої конструкції прийшла інша – багатодискова, яка працювала в рідкому середовищі (у гасі чи олії). Потім на диски стали надягати накладки «Ferodo», і автомобільна промисловість перейшла на сухе однодискове зчеплення.
Прототип сучасного діафрагмового зчеплення розробили автомеханіки американської корпорації «General Motors» у 1936, проте через війну їхнє масове виробництво почалося лише в 1965 році і продовжується в наші дні.

Принцип роботи
Ведучий диск – маховик – жорстко вмонтований у колінчастий вал двигуна. До маховика, у свою чергу, болтами прикручено кошик зчеплення. Ведомий диск зчеплення притискається до поверхні маховика завдяки діафрагмовій пружині, якій оснащено кошик зчеплення.
Коли машину заведено, двигун провокує обертальні рухи колінчастого валу і, відповідно, маховика. Через підшипник у кошик зчеплення, маховик та ведений диск вставлено первинний вал коробки передач. Обертання не передаються від маховика до первинного валу безпосередньо. Для цього в конструкції зчеплення існує ведений диск, що обертається з валом на одній швидкості і переміщається по ньому вперед-назад.
Положення, в якому шестерні первинного та вторинного валів не входять між собою в зачеплення, називається нейтральним. У такому положенні автомобіль може лише котитися, якщо дорога має нахил, але не їхати. Як передати обертання на вторинний вал, який опосередковано почне рухати колеса? Це можна здійснити за допомогою педалі зчеплення та коробки передач.
За допомогою педалі водій змінює положення диска на валу. Це працює так: коли водій натискає на педаль зчеплення, вижимний підшипник тисне на діафрагму – диски зчеплення розтискаються. Первинний вал у разі зупиняється. Після цього водій переміщає важіль на коробці і включає швидкість. У цей момент зубчасті шестерні первинного валу зачіплюються із зубчастими шестернями вторинного валу. Тепер водій починає плавно відпускати педаль зчеплення, притискаючи диск до маховика. А оскільки первинний вал з’єднаний із веденим диском, він теж починає обертатися. Завдяки зачепленню між зубчастими шестернями валів обертання передається на колеса. У такий спосіб двигун з’єднується з колесами, і автомобіль починає рух. Коли машина на повному ходу, можна повністю відпустити зчеплення. Якщо в такому положенні додати газ, піднімуться оберти двигуна, а разом із ними і швидкість автомобіля.

Однак зчеплення необхідне не тільки для того, щоб машина рушала з місця та розганялася. Без нього не обійтись і при гальмуванні. Щоб зупинитися, потрібно вичавити зчеплення та плавно натиснути на педаль гальма. Після зупинки – вимкнути передачу та відпустити зчеплення. При цьому в роботі зчеплення відбуваються процеси, обернені до тих, які відбувалися на початку руху.
Робоча поверхня у маховика та кошика зчеплення виконана з металу, а у веденого диска зчеплення – зі спеціального фрикційного матеріалу. Саме цей матеріал забезпечує пробуксування диска і дозволяє йому прослизати між маховиком та кошиком зчеплення, коли водій притримує зчеплення на початку руху. Саме завдяки пробуксовування дисків автомобіль плавно рушає з місця.
Коли водій різко кидає зчеплення, кошик моментально стискає ведений диск, і двигун не встигає так швидко завести машину і почати рух. Тому двигун глухне. Таке часто трапляється з водіями-початківцями, які ще не відчули положення педалі зчеплення.

А вона має три основні положення:

верхнє – коли водій на неї не натискає;
нижнє — коли водій повністю вичавлює її, і вона впирається в підлогу;
середнє – робоче – коли водій плавно відпускає педаль, і ведений диск зчеплення стикається з маховиком.
Якщо кинути зчеплення на високих оборотах, машина почне рух з пробуксовкою. А якщо утримувати його в напіввичавленому положенні, коли машина тільки починає рух, і поступово додавати газ, то тертя веденого диска про металеву поверхню маховика буде надто інтенсивним. У такому разі рухи автомобіля супроводжуються неприємним запахом, і тоді кажуть, що зчеплення «горить». Це може призвести до швидкого зношування робочих поверхонь.

Функції зчеплення
З призначення та принципу роботи зчеплення випливають його основні функції:

  • розмикати і змикати механічний ланцюг, який передає крутний момент від двигуна автомобіля до його колес;
  • компенсувати вібрації та навантаження від нерівномірної роботи двигуна;
  • убезпечувати від механічних пошкоджень та перевантаження трансмісію при гальмуванні.

Види зчеплень
За системою приводу в дію зчеплення можна поділити на:

  • фрикційні (механічні);
  • електромагнітні;
  • гідравлічні.
    Найбільш поширений тип зчеплення — це фрикційне, яке у своїй роботі використовує силу тертя. Електромагнітне ж використовує для роботи електромотор зі струмом, який запускається при натисканні на педаль. А гідравлічне зчеплення працює за рахунок перетікання олійної рідини із спеціального бачка у головний циліндр. Рідина заповнює циліндр, і під тиском поршень головного циліндра штовхає шток робочого циліндра, рухаючи автомобіль.
    За кількістю ведених дисків зчеплення буває однодисковим та багатодисковим. А з вигляду тертя – сухим та мокрим.

Чи потрібне зчеплення автомобілям з автоматичною коробкою передач та електрокарам
Зчеплення в класичному розумінні автомобілів з автоматичною коробкою перемикання передач (АКПП) немає. Тобто водій не має ні педалі зчеплення, ні дисків, які працюють на силі тертя. Функції зчеплення в автомобілях з АКПП виконує спеціальний гідротрансформатор, який конвертує момент, що крутить. В електромобілях регулювання руху здійснюється системою управління, яка перемикає машину, через що коробка передач та зчеплення їм не потрібна.

Висновки
Отже, у цій статті ми ознайомили вас із принципом роботи зчеплення, пояснили, які функції воно виконує у конструкції автомобіля. Як і будь-яка деталь, зчеплення має властивість зношуватися. Точний термін придатності даного механізму визначити неможливо, оскільки він безпосередньо залежить від спритності та акуратності водія. Також зчеплення страждає від нерівного дорожнього покриття з глибокими ямами і від пробок, оскільки водієві доводиться часто скидати швидкість, а то й зовсім гальмувати, а потім знову рушати. Тому якщо ви чуєте в салоні неприємний запах, є привід заїхати на СТО та зробити техогляд. А якщо ви потребуєте заміни зчеплення та вибираєте його прямо зараз, то зв’яжіться з менеджерами сайту Автококс за телефоном (066) 116-33-11. Вони дадуть відповідь на всі питання, які вас цікавлять.

Метки:

Оставить комментарий

avatar
  Подписаться  
Уведомление о